logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Tehnologija / Vizualizacija

Vizualizacija

 

Sudionici u komunikaciji

S pojavom grafičkog sučelja u korištenju Interneta i uporabom weba u on-line obrazovanju postaju važni brojni novi elementi o kojima treba voditi brigu prilikom razvoja programske opreme. U korisničkim sučeljima kod on-line obrazovanja kompozicija sadržaja na ekranu može ovisiti o korištenom LMS-u te mogućnostima parametrizacije i personalizacije ekranskih prikaza. Hipermedijske i multimedijske mogućnosti web tehnologija dopuštaju razne kreativne aktivnosti predavača/instruktora i dizajnera u prikazu obrazovnih i drugih sadržaja, od jednostavnih tabličnih prikaza, slika, animacija i simulacija, do uporabe videozapisa.

Tekstualni sadržaj u obrazovanju na daljinu moguće je vrlo kreativno obogatiti spomenutim multimedijskim elementima, ali postoji opasnost da se pretjeranim uključivanjem multimedijalnih elemenata izgubi iz vida osnovna smisao vizualizacije, a to je obrazovanje. Vrlo je važno da vizualizacija ne postanu sama sebi cilj, tj. da se ne koristi samo za postizanje efekata, već je mnogo važnije da se vizualizirani elementi skladno uklope u obrazovni proces, ne odvlačeći pozornost od drugih obrazovnih sadržaja te pomažući korisniku da lakše i kvalitetnije svlada gradivo.

Nastavnik treba biti svjestan ograničenja koja mu postavlja LMS kada sastavlja materijale i priprema njihovu on-line prezentaciju. Svaki LMS koristi dio prostora u prikazu na ekranu za vlastitu prezentaciju/promociju (obično unutar zaglavlja). U lijevom dijelu ekrana obično se postavlja izbornik za akcije koje stoje korisniku na raspolaganju i slične potrebe. LMS omogućuje predavaču/instruktoru da središnji dio prostora na ekranu koristi za prikaz sadržaja lekcija, testove, forume i sl.  Taj dio možemo zvati radnom plohom korisnika, za čiji je dizajn odgovoran nastavnik.

Navigacijska podrška treba  omogućiti lak pristup do željenog sadržaja, bez da uporabe nepotrebnih koraka. Taj proces rješava se primjerenom informacijskom strukturom kao što je slijed, hijererhija ili paučina. U pojedinim dijelovima bit će pogodan slijedni prolazak po sadržaju (stranicama), u nekim drugim temeljit će se na izboru elementa određene razine (hijerarhije) i postupnom ulazu u dubinu sadržaja novim izborima. Konačno, najsloženiji oblik dobije se kada postoji složeni skup veza ("paučina") između dokumenata (stranica) tako da ne postoji početni ni završni dokument.

Konzistentnost vizualnog prikaza stranice i njenih elemenata važan je činitelj uspješne vizualizacije jer njome se korisniku daje sigurnost da će se jednostavnije i bez poteškoća snaći u svim dijelovima LMS-a.

Lošim izborom dimenzije stranice (npr. ako je preširoka pa treba horizontalno kliziti pokazivačem miša i pogledom da bi se vidio sav sadržaj stranice) može se postići negativan stav prema korištenju prikazanih obrazovnih sadržaja. Praksa pokazuje da je tablični oblik najdjelotvorniji i najčešći način postavljanja izgleda stranice.

Korisno je izraditi standarde ili preporuke za dizajn stranice, što uključuje definiranje duljine linije, margine, broj stupaca i njihove razmake, obrube, boju pozadine, boju teksta, smještaj, razmak i poravnanje slika i ostalih multimedijskih elemenata, izbor između fiksnog i fleksibilnog prikaza itd.

Tips & tricks: Proučite kako izgledaju i kako su organizirani dobro dizajnirani sustavi za obrazovanje na daljinu, kao i druge srodne vrste web usluga. Nabavite i proučite literaturu o web dizajnu ili potražite takve informacije na Internetu. Vizualizaciju pripremite u skladu s tehničkim, financijskim i drugim resursima kojima raspolažete. Investicija u dobru programsku (softver) i sklopovsku (hardver) opremu, kao i u izbor i osposobljavanje osoba koje trebaju izraditi vizualizacije može bitno povećati kvalitetu vizualizacija i ubrzati njihovu izradu. Na kraju, ne zaboravite da je primjena vizualizacije u obrazovanju uvijek vezana uz pedagoške ciljeve, ali će dobra vizualizacija sadržaja sigurno osigurati i određene promotivne efekte.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka