logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Komunikacija / Prijenos znanja

Prijenos znanja

 

Internet predstavlja bogat izvor informacija

Obrazovanje je ponekad individualan proces kod kojeg osoba sama stječe određena znanja i vještine, ali mnogo češće u obrazovanju pojedinca sudjeluju i druge osobe. Prije svega, kao izvore informacija treba istaknuti autore obrazovnih sadržaja koji se nalaze na određenom mediju (kao što su stručni ili znanstveni časopisi, knjige, edukativni videozapisi, multimedijalni CD-ROM-ovi te Internet ili web). Nadalje, u prenošenju informacija prema polaznicima nastave/tečaja često sudjeluju i predavači, treneri, mentori i druge osobe. Na kraju, prenošenje znanja odvija se i između dva ili više polaznika nastave/tečaja na osnovi međusobnog potpomaganja i suradnje te razmjene mišljenja, ocjena i preporuka.

Osim prenošenja znanja, različiti sudionici u obrazovnom procesu pomažu polaznicima u svladavanju vještina samostalnog učenja i rada s obrazovnim materijalima (kao što su npr. vježbe, analize slučajeva, projektni zadaci itd.) te im daju povratne informacije o njihovoj uspješnosti i ispravnosti metode učenja i rada s nastavnim materijalima.

Kod usvajanja znanja bitan je proces pamćenja, pri čemu zapamćivanje može biti na razini prepoznavanja ili reprodukcije. U oba slučaja važne su povratne informacije koje osoba dobiva od on-line obrazovnog sustava ili drugih osoba o potpunosti, točnosti i razumijevanju zapamćenih sadržaja.

Dio usvajanja znanja odvija se metodom pokušaja i pogrešaka. Kod ovog načina usvajanja znanja bitne su što brže, češće, potpunije i točnije povratne informacije o rezultatima pokušaja, koje će u pravilu najdjelotvornije pružiti instruktor ili mentor, kao i drugi uspješniji polaznici. Pritom je korisno davati podršku polazniku nakon manje uspješnih pokušaja te pohvaljivati ili nagrađivati uspješne pokušaje. Naravno, dio svladavanja načina rada sa sustavom za obrazovanje na daljinu također se odvija metodom pokušaja i pogrešaka, pa je i tu važna komunikacija polaznika s drugim sudionicima tog procesa.

Imitacija je jedan od najefikasnijih načina usvajanja različitih vještina, a odvija se uglavnom na osnovi opažanja načina ponašanja druge osobe te ponavljanjem istih aktivnosti. Kod svladavanja vještina rada s računalima imitacija je djelotvoran način prevladavanja prepreka bez potrebe dubljeg razumijevanja problema i mukotrpnih nizova pokušaja i pogrešaka. U sustavima za obrazovanje na daljinu teško je osigurati mogućnost učenja putem imitacije jer polaznici najčešće nisu u mogućnosti promatrati instruktora/trenera, kao ni druge polaznike. Međutim, ako se koriste videozapisi i videokonferencije, polaznici će u većoj mjeri moći imitirati uspješne načine ponašanja instruktora/trenera i drugih polaznika.

Učenje promatranjem

Učenje prema modelu je oblik tzv. socijalnog učenja, a vezano je uz promatranje ponašanja neke osobe u kompleksnoj situaciji te često i uživljavanje u tu osobu. Promatrač spontano i intuitivno povezuje ponašanje određene osobe s onim što se s njom događa u određenoj situaciji, a ponekad se s promatranom osobom poistovjećuje te uzima u obzir i nizove različitih situacija u kojima se ta osoba pojavljivala. Ponašanje tog svojevrsnog "uzora" ili "modela" potom se internalizira i promatrač ne samo da imitira takav uzor ili model, već se "iznutra" prilagođava i u analognim situacijama ponaša prema sličnom "obrascu" ili "sustavu", kao da je "usvojio" ili "igra" sličnu "ulogu". Osim socijalnih ponašanja, učenjem prema modelu na druge se prenose stavovi i vrijednosti. U obrazovanju na daljinu učenje prema modelu moguće je i bez audiovizualnih zapisa jer informacije o ponašanju "modela" mogu biti prihvatljive i u obliku teksta.

Znatan dio učenja vezan je uz razvijanje sposobnosti razumijevanje, prosuđivanja, zaključivanja i odlučivanja u vezi kompleksnih pojava i problema. U mnogim situacijama pojedinci takve sposobnosti razvijaju i primjenjuju u skupinama te zajednički, uz potporu i suradnju s drugima, kao i imitacijom ili učenjem od drugih prema modelu, svladavaju složene načine analize, procjene i rješavanja različitih problema u okolini. U obrazovanju na daljinu posebno je teško potaknuti ovakve oblike učenja ukoliko ne postoji mogućnost dvosmjerne komunikacije s instruktorom/mentorom, kao i između polaznika on-line obrazovanja.

Poticanje različitih oblika učenja odgovarajućim oblikovanjem komunikacijske interakcije u skupini moguće je kod primjene sljedećih metoda u nastavi: analize slučaja, vježbe kategorizacije, izrada dijagrama toka ili organizacijskih dijagrama, razrada metode rješavanja određenog problema, oblikovanje strateškog plana, izrada modela, debatiranje argumentima za i protiv neke teze, izrada programa istraživanja, izrada i primjena ankete ili upitnika, pisanje eseja ili kritičkog osvrta itd.

Tips & tricks: Analizirajte iz kojih sve izvora polaznici različite razine samostalnosti, predznanja i sposobnosti mogu primati znanja te na koje ih načine mogu prenositi drugima ili zajedno stjecati u skupini. Isplanirajte kako ćete prikladnim obrazovnim metodama i zadacima te oblikovanjem odgovarajućih načina komunikacije među sudionicima obrazovnog procesa kod njih olakšati, poboljšati i ubrzati stjecanje različitih razina znanja i vještine, te potaknuti razvoj njihovih sposobnosti za samostalno učenje, razumijevanje i procjenu pojava, kao i rješavanje problema.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka