logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Pedagogija / Kognitivizam

Kognitivizam

 

Stvaranje misaonih struktura

Kognitivističke teorije učenja bave se misaonim aktivnostima kojima se aktivno obrađuju informacije, a učenje se promatra kao proces organiziranja, pohranjivanja i traženja veza između informacija. Prema kognitivizmu, suština učenja je u razvijanju kognitivnih shema ili misaonih struktura koje reprezentiraju određene vanjske ili unutarnje pojave ili procese. Pritom se razvijaju nove misaone sheme i uklapaju u postojeće znanje i/ili postojeće sheme bivaju promijenjene i prilagođene kako bi se u njih uklopilo novo iskustvo.

Začetnici kognitivizma su J. Piaget, koji je smatrao da dijete tijekom razvoja izgrađuje posebne kognitivne strukture, tzv. "mentalne mape" ili sheme, pomoću kojih razumije i reagira na svoja iskustva iz okoline, kao i L. Vygotsky, koji je razvio koncept socijalnog učenja koje stavlja naglasak na društvenu kulturu u kojoj se dijete razvija i na proces učenja koji se odvija u prostoru između onog što je poznato i onog što može biti naučeno.

Noviji predstavnici kognitivizma su R. Gagne, koji je izradio poznate preporuke kako pristupiti poučavanju vještine, te R. Spiro, koji je oblikovao teoriju tzv. kognitivne fleksibilnosti (cognitive flexibility theory) kao sposobnosti za spontano restrukturiranje nečijeg znanja u situacijama koje se bitno mijenjaju s obzirom na zahtjeve koje postavljaju pred pojedinca.

Prema kognitivizmu naglasak kod učenja treba biti na oblikovanju novih misaonih shema i prilagođavanju postojećih, a tipične metode poučavanja prema kognitivističkim načelima korištenje primjera i modela za usvajanje i povezivanje pojmova, vježbe kategorizacije i komparacije, izrada dijagrama i shema, oslanjanje na ranije naučeno u stjecanju novih znanja, kombiniranje načina učenja itd.

Kratke odgovore na neka od temeljnih pitanja vezanih uz proces učenja i kognitivizam potražite na sljedećem web mjestu:
- Cognitivism, http://web.cocc.edu/cbuell/theories/cognitivism.htm

Tips & tricks: U e-obrazovanju posebno je često usvajanje novih pojmova i misaonih struktura (shema). Korisno je prije izrade on-line tečaja proučiti različite načine na koje je moguće oblikovati nove pojmove kod polaznika te u program rada polaznika u tečaju i sadržaje tečaja uključiti odgovarajuće pedagoške tehnike i metode. 

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka