Sudionici u komunikaciji |
|
Sudionici u komunikaciji tijekom on-line obrazovanja su: (1) predavač/instruktor koji je većinom pošiljatelj, a često i primatelj poruka; (2) polaznik nastave/tečaja koji je većinom primatelj, a povremeno i pošiljatelj poruka; (3) drugi polaznici on-line nastave/tečaja; (4) eventualni "promatrači" tj. osobe koje nisu polaznici nastave/tečaja, a imaju uvid u poruke koje se izmjenjuju između predavača/instruktora i polaznika. Ponekad se zanemaruje da su sudionici u procesu komunikacije i autor sadržaja tečaja te dizajner korisničkih sučelja i tehničari koji održavaju on-line obrazovni sustav, a rezultati njihovog rada utječu na komunikaciju između ranije navedenih sudionika (1-4) u on-line obrazovanju.
Korisno je imati u vidu dva često zanemarena obilježja koja imaju poruke koje razmjenjuju sudionici u komunikaciji tijekom e-obrazovanja. Svaka poruka, osim stručnih ili sličnih informacija koje predavač/instruktor upućuje polazniku, također nešto otkriva o predavaču/instruktoru kao osobi. Drugim riječima, predavač/instruktor će tijekom komunikacije u on-line obrazovanju određenom porukom pokazati svoju stručnost ili nestručnost, stupanj osobne organiziranosti, razinu pismenosti te određene pozitivne ili negativne osobne karakterne crte, osobne stavove i vrijednosti itd. Predavač/instruktor će također pokazati kakav odnos ima prema polazniku (ili skupini polaznika), npr. koliko cijeni ili poštuje određenog polaznika s kojim razmjenjuje poruke, svoj interes ili nezainteresiranost za polaznike, svoju spremnost da utroši vrijeme za kontakt s polaznicima itd.
Predavač/instruktor treba stalno procjenjivati svoja znanja, vještine i motivaciju za uspješno vođenje komunikacije u on-line obrazovnom procesu. Osim toga, treba dobro poznavati obilježja tzv. računalom posredovane komunikacije (CMC ili computer-mediated communication).
Polaznici e-obrazovanja mogu posjedovati različite osobine koje utječu na njihovo primanje poruka. To je, prije svega, njihova razina prethodnog obrazovanja i predznanje u odnosu na sadržaj on-line predmeta/tečaja. Nedostatak predznanja bitno otežava razumijevanje stručnih sadržaja, terminologije i kompleksnih informacija (npr. netko bez prikladnog predznanja imat će znatne poteškoće u razumijevanju protokola u komunikaciji između računala povezanih u računalnu mrežu).
Polaznike treba motivirati |
|
Drugi bitan činitelj je motivacija polaznika za pohađanje tečaja. Nizak stupanj motivacije polaznika zahtijeva poruke usmjerene njihovom poticanju te sadržaje, načine rada i oblike interakcije (npr. rad u skupini) koji će ih u većoj mjeri zainteresirati i angažirati.Treća je važna karakteristika polaznika usmjerenost individualnom radu i rezultatima naprema potrebi za radom u skupini. Neki će polaznici preferirati individualni rad i izbjegavati sudjelovanje u grupi te grupne diskusije, dok će drugima više odgovarati situacije u kojima se druže i nalaze u skupnoj interakciji dok rješavaju zadatke te raspravljaju o nekoj temi. Uz to, treba spomenuti i stupanj međusobne kooperativnosti polaznika, kao i spremnost na korektnu interakciju/odnose u skupini, bez međusobnog vrijeđanja, podcjenjivanja, ironije i sl.
Na kraju, pored drugih važnih osobina, polaznici će se razlikovati i s obzirom na vještine u računalom posredovanoj komunikaciji i tehničke vještine u korištenju on-line obrazovnog sustava što će utjecati na mogućnost njihovog uključivanja u međusobnu interakciju i komunikaciju s predavačem/trenerom.
Predavač/instruktor u e-obrazovanju treba imati u vidu moguće karakteristike polaznika on-line nastave/tečaja te prilagoditi svoj način komunikacije različitim polaznicima imajući u vidu njihove potrebe, mogućnosti i preferirane načine i medije komuniciranja.
Tips & tricks: Osobine pojedinaca koji sudjeluju u e-obrazovanju utječu na njihov način komuniciranja te je, između ostaloga, potrebno pažljivo oblikovati i interpretirati poruke i birati primjerene komunikacijske kanale (elektronička pošta, istovremene poruke, forum itd.). Budući da Internet nije privatni medij, tj. poruke koje se razmjenjuju Internetom su manje ili više javne te obično asinkrone i duže vrijeme zabilježene na uvid različitim osobama koje im znaju i mogu pristupiti, potrebno je izabrati prikladan stil i sadržaj komunikacije. Također treba nastojati da osobnost predavača/instruktora i polaznika ne utječe negativno na rezultate komunikacijskog procesa. Zbog pomanjkanja neposrednosti u međusobnom kontaktu i nedostatne razmjene povratnih informacija u realnom vremenu teško je na prikladan način obaviti tzv. popravke u komunikaciji. Kod razmjene poruka u on-line obrazovanju treba imati u vidu da tehnički medij za njihovo posredovanje ne reducira utjecaj negativnih ljudskih osobina sudionika u komunikaciji, nego da pogoršava uvjete za ispravljanje njihovih negativnih posljedica.