logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Komunikacija / Vještine

Vještine

 

Potrebno je poticati upotrebu odgovarajućih vještina

Premda se kod e-obrazovanja predavači/instruktori rijetko susreću licem-u-lice s polaznicima, to ne znači su im manje važne ili manje potrebne odgovarajuće vještine u komunikaciji. Budući da se dvosmjerna komunikacija u on-line obrazovanju obično odvija putem elektroničke pošte, elektroničkog čavrljanja i foruma, izuzetno su bitne dobre vještine pisane komunikacije. Pisane poruke u e-obrazovanju ostaju zabilježene duže vrijeme te su često izložene uvidu brojnih osoba koje sudjeluju u obrazovnom procesu, kao i drugim potencijanim promatračima.

Za uspješnost u pisanoj elektronički posredovanoj komunikaciji potrebno je, prije svega, voditi računa o nekoliko najčešćih izvora pogrešaka:
- Nedovoljno poznavanje pravopisa i gramatike jezika na kojem se oblikuju pisane poruke ili nedovoljna pozornost posvećena pravilnom jezičnom izražavanju.
- Slučajne i nenamjerne pogreške u pisanju ("tipfeleri") koje su rezultat nedovoljne vještine u korištenju tipkovnice i nedostatne provjere napisanog teksta prije slanja primateljima.
- Brzina, nemar, nezainteresiranost i impulzivnost prilikom pisanja i slanja poruka, što se očituje u nepromišljenom i nepreciznom izražavanju, nevođenju računa o situaciji u kojoj se komunikacija odvija te o drugim osobama koje su uključene u interakciju.
- Slabo definirani ciljevi prije oblikovanja poruke što rezultira nejasnim ili nefunkcionalnim porukama, pogrešnim ili nedovoljno planiranim uputama/zadacima, nekontroliranim efektima komunkacije i lošim dojmovima o organiziranosti i kompetenciji predavača/instruktora.

Vještine koje su važne u e-obrazovanju moguće je podijeliti u dvije skupine: (a) općenite vještine od važnosti za različite situacije i uloge; (b) specifične vještine povezane s određenim zadacima ili ulogama u e-obrazovanju.

Neverbalne poruke su važne u komunikaciji

Općenite komunikacijske vještine bitne su u mnogim komunikacijskim situacijama, a na ovom mjestu neke od njih će biti opisane u kontekstu računalom posredovane komunikacije:

- Pozornost za druge je vještina da se pokaže interes za sugovornike i njihovu poruku, zamijete važni detalji njihove poruke te da se reagira na način koji otkriva razumijevanje i pridavanje važnosti njihovoj poruci, npr. parafraziranjem, postavljanjem pitanja i komentiranjem u vezi poruke te nadopunjavanjem misli i poticanjem diskusije o temi koju je istaknuo sugovornik.

- Samootkrivanje je vještina odavanja privatnih i donekle povjerljivih podatake o sebi, svojim iskustvima, doživljajima, promišljanjima, stavovima, vrijednostima i procjenama okoline. Samootkrivanje je važno jer potiče sugovornike na međusobno upoznavanje i zbližavanja, a treba biti usklađeno sa socijalnim normama, razinom međusobnih odnosa, očekivanjima sugovornika i situacijom u kojoj se sugovornici nalaze.

- Samoprezentacija je povezana sa prikazivanjem sebe, svoje osobnosti i svojih aktivnosti u pozitivnom svjetlu, tj. na način koji kod drugih ostavlja pozitivne dojmove i osigurava veću vjerojatnost da će osoba koja se samootkriva biti prihvaćena na željeni način i pozitivno prosuđena.

- Uvjeravanje je sposobnost utjecanje na druge osobe u komunikaciji, pri čemu su načini utjecanja vezani uz stjecanje osobnog kredibiliteta, razvijanje dobrih odnosa sa sugovornicima, pripremanje prikladnih argumenata, korištenje odgovarajućih taktika kod uvjeravanja (npr. apeliranje na emocije, interes i/ili logiku) i vođenje računa o potrebama osoba koje se uvjerava (poštovanje, participacija u odlučivanju itd.).

- Upravljanje interakcijom je vještina manipulacije doživljavanjem, mišljenjem i ponašanjem drugih osoba na način koji nije suprotan socijalnim i etičkim normama, a ova vještina posebno je važna za nastavnike, instruktore, trenere, mentore i slične kategorije voditelja obrazovnog procesa koji je koriste sa socijalno prihvatljivim i društveno vrijednim ciljevima te u interesu polaznika nastave/tečaja.

- Sabranost je sposobnost biranja i izvođenja prikladnog komunikacijskog ponašanja u situacijama koje su nove, iznenadne, nepredviđene, s nepoznatim sugovornicima, kao i u slučajevima kad je moguća pojava strepnje od komunikacije i treme (npr. pred brojnim auditorijem ili u slučaju neugodnih doživljaja sa sugovornicima).

- Ekspresivnost je sposobnost oblikovanja zanimljivih, ilustrativnih, emocionalno obojenih, umjetnički ili retorički izražajnih poruka koje pokazuju određeni estetski stil i osjećaje pošiljatelja te povećavaju dojmove o pošiljatelju kao emocionalnoj i neposrednoj osobi, odnosno omogućuju pokazivanje određenih osjećaja prema primatelju poruke. Verbalna ekspresivnost je važna kad se u razmjeni poruka koristi samo tekst jer nadoknađuje izostanak neverbalnih kanala u komunikaciji (npr. boje glasa ili izraza lica).

Specifične komunikacijske vještine vezane su uz određene zadatke i uloge koje u e-obrazovanju treba obaviti predavač, instruktor ili mentor, npr. prilikom videotelekonferencije, moderiranja diskusije u forumu, postavljanja pitanja, vođenja dijaloga, upravljanja projektom i vodstva u  skupini.

Prilikom videotelekonferencije izuzetno je važno poznavanje prezentacijskih vještina i navikavanje na uporabu videokamere, odnosno trening i prilagođavanje na takve situacije. Uspjehu će najviše pridonijeti detaljna priprema, kvalitetni prezentacijski materijali (tj. njihov sadržaj i dizajn), prikladni prostorni uvjeti za videotelekonferenciju, dobra tehnologija, kao i višekratno uvježbavanje izvođenja telekonferencijskog predavanja, posebice u slučaju da se ono bilježi zbog kasnije reprodukcije.

Za moderiranje diskusije u forumu važno je određeno iskustvo u takvim aktivnostima pa se preporučuje uključivati se kao sudionik u različitim forumima te analizirati ponašanje i tehnike drugih moderatora. Također je potreban dobar izbor i uvjerljivo predlaganje tema za diskusiju, dozvoljavanje konstruktivnih digresija, kao i uspješno vraćanje teme rasprave u kontekst postavljenih ciljeva. Svakom sudioniku treba pokazati odgovarajuću pažnju, uz poticanje i pohvaljivanje te nanametljivo aktiviranje i onih polaznika koji izbjegavaju on-line diskusije.

Pitanja ne smiju biti preteška

Postavljanje pitanja je način poticanja sugovornika na iznošenje mišljenja, ocjena i prijedloga, kao i način provjere njihove aktivnosti i stečenog znanja. Pitanja trebaju biti jasna, jednoznačna i razumljiva. Sadržaj pitanja koja provjeravaju znanje treba se odnositi na ono što polaznici nastave vjerojatno znaju odranije ili na ono što su trebali usvojiti tijekom obrazovnog procesa. Pitanja koja su preteška za većinu polaznika u pravilu su nefunkcionalna, osim ukoliko se njima ne želi upozoriti na potrebna znanja polaznika. Pitanja su dobar način za upravljanje dijalogom ili grupnom diskusijom, kao i za privlačenje pozornosti.

Vođenje dijaloga je posebno važno tijekom obrazovanja na daljinu jer se većina skupne interakcije odvija putem razmjene tekstualnih sadržaja u forumima i brbljaonicama. Dijalog može imati društvenu, dokazivačku i instrumentalnu funkciju. Društvena funkcija dijaloga očituje se kod korištenja neke tehnike za "probijenje leda" (engl. icebreaker), prilikom razmjene osobnih i privatnih podataka između sugovornika, tijekom čavrljanja o različitim temama, u slučaju samootkrivanja neke osobe pred drugima itd. Dokazivačka ili argumentativna funkcija dijaloga očituje se kroz zastupanje ili priklanjanje određenom mišljenju, potkrepljivanje neke teze činjenicama ili dokazima, logičko argumentiranje i objašnjavanje ispravnosti određenog stava ili ocjene, kao i izlaganje dokaza i argumenata zašto stav ili mišljenje neke druge strane nije u redu. Instrumentalna funkcija dijaloga očituje se u njegovoj usmjerenosti određenom cilju ili zadatku kojeg pojedinac ili skupina treba obaviti u predviđenom roku, a obično je sadržajno povezan s načinima izvršenja preuzete obveze i međusobnom koordinacijom izvršitelja u tom procesu.

Upravljanje projektima i vodstvo u skupini povezano je s procesima dogovaranja ciljeva i načina njihovog izvršenja, podjelom zadataka i međusobnom koordinacijom izvršitelja, povratnim informacijama o napredovanju u obavljanju preuzetih obveza, eventualnim korektivnim akcijama, reguliranjem uloga i međusobnih odnosa članova skupine te s pohvaljivanjem i nagrađivanjem članova skupine. Tijekom navedenih aktivnosti potrebno je preuzeti ulogu vođe, razvijati osjećaj pripadnosti skupini i zajedništva, osigurati priznavanje i poštovanje različitosti individualnih osobina i interesa svih koji su uključeni u on-line obrazovanje, poticati aktivnost i pozitivno reagiranje članova skupine, rješavati međusobne nesuglasice i nerazumijevanja, upravljati objavljivanjem novosti i razvojem dijaloga među sudionicima diskusija te regulirati omjer privatne i javne komunikacije.

Tips & tricks: Razmotrite svoje opće i specifične vještine za komunikaciju u obrazovnom procesu te nastojte više primijeniti one vještine koje vam "leže", kao i postepeno razviti ili uvježbati u praksi ostale vještine za koje ocjenjujete da bi mogle unaprijediti vaš angažman kao predavača ili mentora u obrazovanju na daljinu. Također, potaknite primjenu i razvoj potrebnih komunikacijskih osobina i vještina kod polaznika on-line obrazovanja ukoliko smatrate su određene vještine važne za njihov uspjeh u tom procesu.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka