logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Zašto komunikacija? / Povezanost komunikacije i tehnologije u obrazovanju na daljinu

Povezanost komunikacije i tehnologije u e-obrazovanju

 

Tehnologija utječe na načine komunikacije

Tehnologija u obrazovanju na daljinu pruža osnovicu za raznovrsne oblike komunikacije. Suvremena komunikacijska tehnologija u obrazovanju na daljinu treba podržati sljedeće oblike interakcije:
- verbalno i neverbalno prezentiranje sadržaja i komunikaciju između pojedinaca i grupa;
- verbalnu i neverbalnu socijalnu podršku i povratne informacije pojedincima i skupini;
- komunikaciju, suradnju i funkcioniranje tzv. socijalne mreže unutar skupine polaznika.

Mnogi sustavi za upravljanje učenjem (Learning Management System - LMS) imaju ugrađene različite mogućnosti za komunikaciju, poput distribucijskih lista (engl. mailing list), istovremenih poruka (engl. instant messaging), diskusijskih skupina (engl. bulletin boards, newsgroups) i foruma, brbljaonica (engl. chat room) i sl.

Dok je za verbalnu komunikaciju dovoljno korištenje tekstualnih načina komunikacije poput elektroničke pošte, brbljaonica i/ili diskusijskih grupa/foruma, za potpuniju neverbalnu komunikaciju potrebno je koristiti audio i videokanale u komunikaciji, na sinkroni ili asinkroni način.

Treba istaknuti da  je za intenzivnije korištenje zvuka i videozapisa potrebna dovoljno brza internetska veza. Sinkrone audio/videotelekonferencije u pravilu su otežane ili nisu moguće prilikom uporabe spore modemske veze. Emitiranje na webu (engl. webcasting) također zahtijeva brzu internetsku vezu i odgovarajuću opremu. Zanimljivo je da sa sve širom uporabom brzih internetskih veza raste i broj obrazovnih sadržaja koji su dostupni on-line u formi videa po narudžbi (engl. video-on-demand).

Brz bežični pristup računalnoj mreži i Internetu (engl. wireless lan ili Wi Fi), kao i brze UMTS veze nove generacije bežične telefonije, omogućit će emitiranje na webu i dvosmjernu audio/videokomunikaciju s praktički bilo koje lokacije u bilo koje vrijeme, što će bitno unaprijediti modalitete predavanja i dvosmjernu interakcije između predavača/instruktora i polaznika, kao i između samih polaznika on-line obrazovanja.

Poželjni su alternativni kanali komunikacije

Prilikom planiranja on-line sustava za obrazovanje treba razmotriti mogućnost korištenja više odvojenih kanala komuniciranja, i to iz sljedećih razloga:
(a) pojedini polaznici mogu preferirati ili izbjegavati određeni komunikacijski kanal, npr. neki pojedinci radije koriste privatniju elektroničku poštu nego javnu komunikaciju u forumu na webu;
(b) ponekad polaznici trebaju hitnu informaciju ili pomoć, npr. ako nešto ne mogu učiniti ili razumijeti u vezi s korištenjem on-line sustava za obrazovanje na daljinu, dobivenih zadataka i sl.;
(c) neke je poruke teško prenijeti ili na prikladan način razumijeti bez korištenja komunikacije licem u lice, odnosno korištenja videokonferencije ili videozapisa osobnog izlaganja predavača.

Posebno je važno omogućiti polaznicima koji imaju hitne upite brzi odgovor predavača/instruktora alternativnim komunikacijskim kanalima, kao što su istovremene poruke, mobilna telefonija i sl., a mnogo doprinosi i mogućnost videotelekonferencijske veze, npr. pomoću programa NetMeeting.

Tips & tricks: Predavaču/instruktoru dostupni su brojni komunikacijski alati i sredstva, posebice ako se za komunikaciju s polaznicima tečaja ne usmjerava samo na ono što je sadržano unutar određenog LMS-a (learning management system), odnosno sustava za upravljanje učenjem. Na primjer, za istovremene poruke moguće je koristiti sustave kao što su IRC (Internet Relay Chat) ili ICQ (I Seek You), za on-line forume usluge portala kao što je Yahoo, za videokonferencije program NetMeeting, za hitne istovremene poruke SMS-usluge mobilne telefonije itd. U svakom slučaju treba nastojati izbjeći situacije u kojima nisu na vrijeme ispunjene potrebe polaznika za konzultacijama ili druženjem, kao i mogući gubitak njihovog interesa ili povjerenja u slučaju nedostatnog ili neadekvatnog kontakta s predavačem/instruktorom.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka