logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Komunikacija / Privatnost

Privatnost

 

Promet internetom se lako nadzire

Kod oblikovanja komunikacijske interakcije u obrazovanju na daljinu potrebno je voditi računa o tome da Internet nije povjerljiv ili privatni komunikacijski medij. U usporedbi s Internetom, usmene poruke izrečene u komunikaciji licem u lice primaju samo neposredno prisutne osobe i takve poruke u pravilu nigdje nisu trajno zabilježene te će osoba koja ih je izgovorila rijetko zbog njih imati ozbiljne negativne posljedice, ako nisu bile grube, zlonamjerne i previše nesmotrene. Uvjeti komunikacije su potpuno drugačiji kod uporabe Interneta u komunikaciji (naravno, ukoliko pošiljatelj poruke nije anoniman).

Uporaba Interneta bitno mijenja komunikacijsku situaciju za sugovornike u odnosu na komunikaciju licem u lice. Prije svega, o sadržaju komunikacije mnogo lakše mogu doznati druge osobe koje pošiljatelj poruke nije imao u vidu. Primjerice, sadržaj povjerljivog samootkrivanja tijekom privatne elektroničke komunikacije ili rasprave u nekom forumu može postati dostupan raznim neželjenim osobama. Privatnu elektroničku poštu moguće je proslijediti velikom broju nepredviđenih osoba, na web stranicu s nekom privatnom raspravom u forumu lako je upozoriti druge osobe, a tekstualne poruke u diskusijama lako je umnožiti (npr. "copy & paste" dijela diskusije u elektroničkom čavrljanju) i trajno pohraniti ili proslijediti nenamjeravanim primateljima.

Tijekom e-obrazovanja polaznici se nalaze pred zadacima koji provjeravaju razinu njihovog znanja i sposobnosti, a u raspravama su prisutne teme koje od njih ponekad zahtijevaju iznošenje osobnih stavova i vrijednosti. Jednostavna statistička procjena pokazuje da će približno polovica polaznika u određenoj skupini imati samo prosječne ili ispodprosječne sposobnosti, dok će neki od polaznika u istoj skupini imati iznadprosječne sposobnosti. To znači da će barem dio polaznika zamijetiti kako ih drugi mogu opažati kao slabije, a možda i kao "inferiornije" u datoj skupini, a na osnovi njihovih rezultata u skupnim on-line obrazovnim aktivnostima. Premda se slične pojave događaju i uživo u školskom razredu, njihove su posljedice drugačije kod obrazovanja na daljinu jer brojni pokazatelji niže razine sposobnosti i znanja slabijih polaznika ostaju trajnije zabilježeni i drugima mnogo dostupniji.

Komunikacija ostaje trajno zabilježena

Tehničke karakteristike računalnog medija i Interneta omogućuju detaljnije bilježenje raznih aktivnosti i rezultata polaznika on-line obrazovanja nego što je to prisutno u nastavi uživo. Zbog brojnih podataka koji su tijekom on-line obrazovanja detaljno zabilježeni, neki polaznici mogu imati osjećaj neugode ili narušavanja privatnosti, posebice ako nisu jasno objavljena pravila kojih će se vlasnici i korisnici sustava za obrazovanje na daljinu morati pridržavati, imajući u vidu prava na privatnost polaznika.

Jasno definiranje pravila koja su vezana uz privatnost polaznika on-line obrazovanja bitno će povećati njihovu sigurnost i zadovoljstvo korištenjem određenog sustava za obrazovanje na daljinu, ali su vrlo važne i norme ponašanja svih sudionika u obrazovanju na daljinu  imajući u vidu privatnost polaznika kojih se posebno trebaju pridržavati predavači/instruktori i polaznici, ali i osobe koje se bave održavanjem sustava za on-line obrazovanje.

Tips & tricks: Detaljno istražite sve mogućnosti za narušavanje privatnosti polaznika nastave/tečaja u e-obrazovanju te pokušajte ukloniti prilike za neželjene povrede njihovih prava na privatnost stvaranjem odgovarajućih tehničkih preduvjeta, oblikovanjem prikladne organizacije komunikacijskih aktivnosti, definiranjem normi za međusobnu komunikaciju i odnose sudionika u obrazovanju na daljinu te stalnim poticanjem na poštovanje takvih normi.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka