logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Metodika / Izlaganje sadržaja

Izlaganje sadržaja

 

Na načine izlaganja
utječe dostupna 
tehnologija

U e-obrazovanju obrazovni sadržaji su u pravilu digitalizirani i stavljeni on-line kako bi internetskom vezom bili dostupni polaznicima na bilo kojoj lokaciji i u bilo koje vrijeme. Međutim, kod obrazovanja na daljinu predavač/instruktor ne može polaznike dodatno aktivirati svojim izlaganjem uživo, bojom i jačinom glasa, kretnjama i gestama, uvidom u pozornost i aktivnost polaznika te stalnom dvosmjernom interakcijom. Također, pomoć polaznicima često nije moguća u realnom vremenu i u neposrednoj komunikaciji licem u lice.

Iz prethodno navedenih razloga obrazovne sadržaje koji su pripremljeni za e-obrazovanje treba pripremiti prema sljedećim principima:
- zanimljivost i korisnost teksta s primjerima, slučajevima, kratkim vježbama i kvizovima;
- razumljivost stručnih i tehničkih sadržaja uz dostatna prethodna objašnjenja manje poznatih i novih pojmova;
- vizualizacija sadržaja koji su složene prirode pomoću grafikona, shema, modela, dijagrama toka i sl.;
- podjela sadržaja u "odsječke" (engl. chunks) koji bolje odgovaraju računalnom mediju (prikazu na ekranu);
- interaktivnost u radu s "odsječcima" sadržaja i drugim pedagoškom elementima za usvajanje obrazovnih sadržaja;
- pregledan raspored sadržaja i njegova organizacija (hijerarhija, mreža ili sl.) međusobnih veza između sadržaja;
- korištenje animacija, simulacija, zvuka i videa, kao i videozapisa predavanja kad to omogućuje brzina internetske veze.

Na načine izlaganja sadržaja u e-obrazovanju utječu dostupne tehnologije, imajući u vidu tehnologije koje su na raspolaganju predavaču/instruktoru za izradu obrazovnih sadržaja i njihovo postavljanje on-line, kao i tehnologije kojima raspolažu polaznici za prikazivanje sadržaja.

Videokonferencijsko predavanje je oblik sinkrone komunikacije u kojoj se uživo snima i prenosi izaganje predavača te istovremeno prenosi i prikazuje polaznicima u nekom udaljenom prostoru (telekonferencijskoj dvorani). Pritom je ponekad prisutan i prikaz sadržaja elektroničke ploče koju koristi predavač s njegovom prezentacijom i drugim vizualizacijama u predavanju. Videokonferencijsko predavanje ponekad se prenosi i kao emitiranje na webu (engl. webcasting).

Snimljeni audiovizualni sadržaji dostupni na zahtjev (engl. video-on-demand) mogu sadržavati videozapise predavanja, tečajeve, prezentacije, kao i posebno snimljene i režirane edukativne videozapise u različitim okruženjima (npr. o načinu sklapanja računala) i dr. Ovakav asinkroni način prijenosa audiovizualnih sadržaja omogućuje njihovu prethodnu montažu, snimanje u studiju ili posebno pripremljenim uvjetima itd. Nadalje, jednom snimljeno predavanje može se koristiti više puta u dužem razdoblju (npr. više godina) bez potrebe da se uvijek iznova angažira predavač za predavanja uživo.

Tekstualni sadržaji sa ili bez ilustracija te u neinteraktivnom i interaktivnom obliku (npr. PDF dokumenti, Word ili PowerPoint datoteke, knjige u HTML formatu na webu, elektroničke knjige itd.). Ovi su oblici prikazivanja sadržaja pogodni jer njihova izrada nije previše složena (osim kod nekih vrsta elektroničkih knjiga; engl. e-book), niti je za njihovu uporabu potrebna teško dostupna računalna i programska oprema.

Testovi, kvizovi, igre, različiti zadaci za uvježbavanje i sl. primjer su interaktivnih načina provjere i potkrepljivanja usvojenih znanja. Ovako oblikovani obrazovni sadržaji omogućuju automatizaciju feedbacka polaznicima o njihovoj uspješnosti u usvajanja obrazovnih sadržaja, unose raznolikost u obrazovni proces, animiraju polaznike, omogućuju im interakciju s drugima te mogu imati i rekreativnu funkciju. Za njihovu uporabu obično je potrebno koristiti resurse LMS-a ili odgovarajuću programsku podršku.

Animacije i simulacije različitih prirodnih i umjetnih pojava, eksperimenata, tehničkih sredstava i tehnoloških procesa i sl. Izrada ovakvih sadržaja obično je dugotrajan i skup posao ukoliko imaju mnogo vizualnih elemenata, ali je konačan rezultat vrlo atraktivan te unapređuje pozornost, razumijevanje, pamćenje i motivaciju kod polaznika.

Virtualna stvarnost i virtualni svjetovi posebno su kompleksni načini prikazivanja obrazovnih sadržaja koji dobro aktiviraju polaznike, pri čemu se neki polaznici vrlo intenzivno uživljavaju u informacijski ambijent nekog virtualnog svijeta u kojem mogu biti u interakciji s različitim likovima i fizičkim okruženjem, kao i s drugim polaznicima.

Bez obzira na različite tehnološke mogućnosti i suvremenost multimedije i Interneta, prije svega treba imati u vidu njihovu funkcionalnost u obrazovnom i pedagoškom smislu, dostupnost s obzirom na raspoložive resurse i isplativost imajući u vidu mogućnost postizanja jednakih ili boljih obrazovnih rezultata alternativnim sredstvima. Ipak, preporučuje se svakom predavaču na visokom učilištu barem dio sadržaja barem jednog nastavnog predmeta postaviti na web te pritom isprobati različite mogućnosti za prezentiranje obrazovnih sadržaja koje koristi u nastavi na tom mediju te upoznati i svladati neke od suvremenih tehnologija.

Tips & tricks: Ukoliko ne posjedujete odgovarajuće tehničke vještine i podršku za izradu obrazovnih sadržaja prilagođenih za on-line obrazovanje, za stjecanje potrebnih kompetencija isplanirajte pohađanje odgovarajućih tečajeva ili isprobavanje različitih novih tehnologija u razdoblju od nekoliko mjeseci ili godinu-dvije te odvojite za to potrebno vrijeme. Za usvajanje znanja i vještina iz web dizajna također se preporučuje pohađanje tečajeva, nabava odgovarajuće literature, istraživanje izvora na Internetu i skupljanje kolekcija dobro vizualno dizajniranih on-line obrazovnih sadržaja (npr. pomoću zamrznutog prikaza na ekranu; engl. screenshot).

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka