Postoji više oblika komunikacije |
|
Istraživanja pokazuju da je tijekom komunikacije s drugim osobama često prisutna projekcija, odnosno pojava kad jedna osoba pripisuje određenoj drugoj osobi različite osobine i namjere u skladu sa svojim subjektivnim načinom doživljavanja te druge osobe i prema osobnom sustavu socijalnog procjenjivanja.
Iz informacija koje dobivaju tijekom on-line nastave ili tečaja polaznici prosuđuju o različitim potencijalnim osobinama predavača/instruktora. Na primjer, u slučaju oskudne komunikacije oni mogu zaključiti da je njihov predavač/instruktor nezainteresiran za njih ili za edukaciju koju izvodi, a u slučaju isključivo formalne komunikacije njihova procjena može biti da je predavač/instruktor hladna i neljubazna osoba. Naravno, takve će ocjene polaznika nastave/tečaja biti subjektivne, ali će ih polaznici ipak u većini slučajeva oblikovati zbog prethodno navedenog fenomena projekcije.
U e-obrazovanju bitna je opažena razina odnosa između predavača/instruktora i polaznika tijekom računalom posredovane komunikacije, pri čemu je moguće koristiti podjelu na tzv. impersonalnu, personalnu i hiperpersonalnu komunikaciju između dva ili više sugovornika. U e-obrazovanju je važno kako se razvija i percipira odnos između sugovorniku kad se njihovo on-line poznanstvo zasniva uglavnom na razmjeni informacija putem teksta, kao kod uporabe elektroničke pošte ili foruma.
Kod impersonalne ili neosobne komunikacije uglavnom se razmjenjuju formalne i službene poruke bez pokazivanja osjećaja i samootkrivanja privatnih informacija, a percipirani odnos je hladan, bez međusobno iskazanih i doživljenih osobnih karakteristika sugovornika koje bi omogućile njihovo bolje upoznavanje i zbližavanje.
U slučaju personalne ili osobne komunikacije sugovornici razmjenjuju i osobne ili privatne poruke, iskazuju svoje unutrašnje doživljaje i osjećaje te samootkrivaju povjerljivije podatke o sebi, pa se među njima oblikuje bogatiji i potpuniji međuosobni kontakt, sličan prijateljskoj ili kolegijalnoj komunikaciji licem-u-lice.
Na kraju, u slučaju hiperpersonalne ili nad-osobne komunikacije sugovornici koriste vještine samoprezentiranja u oblikovanju poruka o sebi, tj. razmjenjuju uglavnom pozitivne i pomalo idealizirane informacije o sebi tijekom samootkrivanja, kao i prihvatljive osobne osjećaje, doživljaje, stavove i vrijednosti, pa sugovornik o njima razvija idealizirane dojmove zbog čega se razvija osjećaj posebne međusobne privlačnosti i dubokog pozitivnog međusobnog odnosa uz percepciju sugovornika koja je znatno pozitivnija od stvarnosti.
E-mail omogućuje hiperpersonalnu komunikaciju |
|
Pojava hiperpersonalne komunikacije moguća je zbog toga što pošiljatelj koristeći asinkronu tekstualnu komunikaciju može dobro kontrolirati poruke koje upućuje o sebi te kod primatelja oblikuje vrlo idealizirane dojmove. Primatelj na osnovi samo izrazito pozitivnih informacija o pošiljatelju u njega projicira uglavnom naglašeno pozitivne osobine jer nema alternativnih neverbalnih i drugih izvora informacija kojima bi mogao korigirati ili dopuniti svoje on-line stečene dojmove o pošiljatelju. Zato instruktori/mentori u obrazovanju na daljinu mogu uz malo truda i pažnje o sebi oblikovati dojmove na osnovi kojih će ih polaznici pozitivno doživljavati i prihvaćati. Prije svega to trebaju biti dojmovi o pozitivnom odnosu instruktora/mentora prema polaznicima jer to utječe motivaciju polaznika i njihove stavove prema zahtjevima on-line nastave/tečaja. To će, zauzvrat, potaknuti pozitivan stav i odnos polaznika prema instruktoru/mentoru što poboljšava interakciju i opću komunikacijsku klimu u on-line obrazovanju.Razvoj odnosa između predavača/instruktora i polaznika također se zasniva na pokazivanju prisutnosti u komunikaciji i pozornosti u odnosu na razmjenu informacija među drugim sudionicima on-line nastave/tečaja. Uz veći intenzitet privatne komunikacije među sudionicima, kao i međusobno podržavanje i pomaganje javit će se osjećaji bliskosti i povećati zainteresiranost za međusobne kontakte i suradnju. Predavač/instruktor također može upravljati dojmovima o sebi prikladnim samootkrivanjem te prilagodljivošću različitim sudionicima i komunikacijskim situacijama u on-line obrazovanju.
Međusobna suradnja podiže radnu atmosferu |
|
Dobru radnu atmosferu
predavač/instruktor će dodatno unaprijediti pozitivnim oblicima poticanja međusobne suradnje i naglašavanjem korisnosti zajedničkih aktivnosti i interakcije u skupini (diskusija, razmjena ocjena, ideja, prijedloga i komentara). Međusobnoj bliskosti između sudionika u komunikaciji pridonijet će mogućnost višekanalne komunikacije, npr. kombiniranim korištenjem različitih oblika razmjene poruka pomoću teksta (elektronička pošta, elektronički oglasi, forumi, brbljaonice itd.), kao i glasovnim porukama, videokonferencijama i sl. Naravno, barem povremeni susreti licem u lice, dobro organizirani i moderirani, mogu posebno uspješno utjecati na međusobno zbližavanje i suradnju sudionika u on-line obrazovanju.
Tips & tricks: Razmotrite koliko je tijekom on-line obrazovanja važno da osigurate odgovarajuću razinu odnosa s polaznicima te isplanirajte kojim ćete oblicima komunikacije to nastojati postići.