logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Tehnologija / Sigurnost

Sigurnost

 

Sigurnost postaje sve veći problem

Gotovi svi korisnici Interneta upoznati su barem djelomično s opasnostima koje prijete korisnicima Interneta. Virusi, crvi, trojanski konji i sl. poznati su izrazi koji označavaju maliciozne programe koji stvaraju razne probleme nezaštićenim individualnim korisnicima Interneta, brojnim poslovnim organizacijama i obrazovnim ustanovama koje su povezane s Internetom, administratorima sustava, kao i tvrtkama koje pružaju usluge pristupa Internetu. Apsolutnu sigurnost od takvih tvorevina moguće je postići jedino kad je računalo ugašeno!

Izuzetno je važno osigurati osjećaj sigurnosti korisnika u korištenju LMS-a i programske podrške za komunikaciju u obrazovanju na daljinu jer će korisnici koji se boje za integritet svojeg računala i osobnih podataka te strepe zbog mogućeg narušavanja njihove privatnosti u slučaju sigurnosnih propusta biti demotivirani imajući u vidu korištenje njima "sumnjivih" datoteka i programske podrške, kao i suzdržani u korištenju dostupnih komunikacijskih tehnologija. 

Prvi element vezan uz sigurnost o kojem treba voditi brigu je operacijski sustav, njegova verzija i mogući sigurnosti propusti koji se rješavaju instalacijom odgovarajućih zakrpa ili servisnih paketa (engl. patch, service pack) i/ili namještanjem određenih postavki na računalnoj opremi. Brigu o pravodobnom ažuriranju sigurnosnih elemenata moguće je podijeliti na poslužiteljsku i korisničku stranu. Na poslužiteljskoj strani administrator sustava (iz tehničke podrške) vodi brigu o zaštiti svih segmenata sustava na kojem je instaliran LMS i ostali dijelovi programske opreme. Tehnička podrška može pripremati interne obavijesti za korisnike sustava s ciljem da ih informira o novim vrstama ugrožavanja sigurnosti i aktivnostima koje treba provesti da bi se izbjegle neželjene posljedice. Na korisničkoj strani svaki je predavač/instruktor i polaznik on-line obrazovanja zadužen za provođenje mjera zaštite od raznih vrsta ugrožavanja računala koje korisnici koriste. To znači da korisnici trebaju pratiti i poštovati interne obavijesti i preporuke administratora sustava, kao i proizvođača operacijskog sustava koji je instaliran na računalu.

Virusi mogu čak i fizički oštetiti računalo

Kod korištenja računala tijekom kojeg se izvršavaju razni neautorizirani programi postoji opasnost da je neki program zaražen virusom ili drugom vrstom malicioznog koda, kao i da će svoje djelovanje takvi maliciozni programi nastaviti ugrožavajući podatke na računalu korisnika. Posebno je opasno izvršavanje programa koji su preuzeti (download) s poslužitelja na Internetu za koji ne postoji digitalni potpis ili certifikat koji daje garanciju da program ne sadrži opasne dijelove koji mogu ugroziti podatke korisnika i njegov rad na računalu.

Autorizirani LMS-i obično ne ugrožavaju sigurnost svojih korisnika. Mogući izvori ugrožavanja sigurnosti korisnika su dopunski alati/programska oprema kojom se želi postići dodatna funkcionalnost koja ne postoji unutar određenog LMS-a, ili kojom se pokušava nadomjestiti uporaba LMS-a kad zbog troškova ili nedostatne tehničke podrške LMS nije dostupno i/ili isplativo rješenje za obrazovanje na daljinu.

Komuniciranje elektroničkom poštom također može ugroziti sigurnost podataka korisnika jer poruka elektroničke pošte može sadržavati prikriveni program unutar privitka (engl. attachment) koji se aktivira kad korisnik želi pogledati sadržaj ili izvršiti programski kod koji je dobio u privitku. Takvi maliciozni programi unutar privitka elektroničke pošte najčešće generiraju veliki broj novih poruka elektroničke pošte koje se šalju na adrese osoba koje se nalaze u adresaru ili drugdje na računalu korisnika. Osim mogućnosti da ugroze integritet i privatnost podataka na računalu korisnika, najčešći negativni efekti tih programa su začepljenje komunikacijskog kanala zbog slanja velikog broja poruka.

Tehnička podrška treba preporučiti svim korisnicima da instaliraju programsku opremu (tzv. antivirusnu zaštita) koja štiti računalo od svih vrsta nepoželjnih i malicioznih programa. Takvi programi svakodnevno ažuriraju svoju evidenciju uzoraka koda i ponašanja novih virusa i sl. tako da, ako su ažurirani, u većini slučajeva osiguravaju kvalitetnu i pravovremenu zaštitu.

Tehnička podrška treba brinuti o sigurnosti poslužitelja i podataka koji se odnose na on-line predmete/tečajeve u obrazovanju na daljinu. Procedura sigurnosnog pohranjivanja podataka (backup) mora imati propisane aktivnosti na dnevnoj, tjednoj i mjesečnoj bazi.

Privatnost korisnika usko je povezana sa sigurnošću. Narušavanje privatnosti korisnika moguće je u obliku sakupljanja podataka o povijesti rada (npr. koje je Internet stranice pregledao u posljednje vrijeme) i kontaktima korisnika (npr. s kojih je adresa primao i na koje je adrese elektroničke pošte slao poruke), napisanim dokumentima koji se nalaze na čvrstom disku korisničkog računala, instaliranim programima itd., kao i slanjem neovlašteno prikupljenih podataka određenom poslužitelju s ciljem analize rada korisnika i sl. U tu skupinu ulazi i moguće slanje podataka o korisnicima LMS sustava (bez njihovog znanja i odobrenja) tvrtkama koje se bave srodnim djelatnostima, tj. proizvode ili prodaju srodne obrazovne proizvode.

Tips & tricks: Tijekom obrazovanja na daljinu predavač/instruktor i polaznici u kontakti su s velikim brojem različitih osoba. Treba imati u vidu da mnogi korisnici Inteneta posvećuju vrlo malu pozornost ažuriranju antivirusne zaštite na svojem računalu te izbjegavanju aktivnosti koje mogu dovesti do ugrožavanja sigurnosti njihovog računala. Zato, prije svega, nije dobro razmjenjivati datoteke u privitku elektroničke pošte između korisnika ili nepotrebno slati drugima poruke elektroničke pošte s privitkom. Još je opasnije pokretati na svojem računalu neautorizirane izvršne programe koji su dobiveni od drugih polaznika. Posebno treba poštivati preporuke administratora sustava i osoba iz tehničke podrške te voditi računa o ažuriranju antivirusne zaštite na vlastitom računalu. Nebriga određenog korisnika zbog koje je s njegovog računala krenula "virusna zaraza" na računala drugih polaznika vjerojatno će o njemu ostaviti nepopravljivo loše dojmove.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka