SamoprovjeraTehnologija igra važnu ulogu u obrazovanju |
|
U današnje vrijeme obrazovanje na daljinu teško se može zamisliti bez značajne primjene informacijske i komunikacijske tehnologije. Međutim, veliki broj različite programske opreme može stvoriti negativne početne stavove prema obrazovanju na daljinu na obje strane, kako kod potencijalnih predavača/instruktora, tako i kod polaznika on-line nastave.
Predavač/instruktor treba biti dobro upoznat sa svim vrstama programske opreme (softvera) koju će koristiti u nastavi. Za uspješnu primjenu određenih nastavnih metoda u obrazovanju na daljinu pomoću odgovarajuće tehnologije potrebno je da predavač/instruktor za svaku programsku opremu ima na raspolaganju upute za korištenje. Preporučuje se i da barem jednom, a po mogućnosti i više puta, obavi trening za praktičnu uporabu svih vrsta programske opreme potrebnih za izvođenje elemenata u on-line nastavi koji su predviđeni u scenariju određenog obrazovnog procesa.
Sljedeću važnu komponentu predstavlja kvalitetna tehnička podrška (potreban hardver, softver, pomoćno osoblje) koja će predavaču/instruktoru omogućiti postavljanje obrazovnih sadržaja on-line (npr. snimanje audio/videozapisa, digitalizacija podataka, konverzija u izabrani format i sl.), kao i prilagođavanje konfiguracije odgovarajuće programske opreme, utklanjanje tehničkih probleme imajuću u vidu korištenu sklopovsku (hardver, računalna mreša) i programsku opremu.
Tehničku podršku treba organizirati i za polaznike kako bi se bez poteškoća mogli uključiti u različite vrste tehnološki podržanih aktivnosti u obrazovanju na daljinu. Polaznike treba uputiti u način instalacije i uporabe njima namijenjenih tehologija koje im omogućuju on-line korištenje obrazovnih materijala i različite komunikacijske aktivnosti.
Uspješno funkcioniranje tehničke podrške temelji se na definiranom planu djelovanja. Taj plan djelovanja treba sadržavati odgovore na pitanja kao što su:
- Kako će polaznici pribaviti i instalirati programsku opremu koja je potrebna za kolegij?
- Tko treba davati odgovore korisnicima na postavljena pitanja u vezi s tehničkom podrškom?
- Kako polaznici mogu prepoznati pojedine probleme i kako mogu djelovati u skladu s pojedinim problemom?
- Koji je telefonski broj tehničke podrške u slučaju potrebe za hitnom pomoći u rješavanju problema korisnika?
- Koje je očekivano vrijeme od prijave problema do njegova rješavanja ili primitka informacije o alternativnom postupku?
Korištenje pojedinog LMS-a omogućuje se nakon postavljenih zahtjeva za računalnom i programskom opremom koja je potrebna za rad predavača/instruktora i polaznika kao korisnika sustava, nakon čega slijedi podešavanja njihovih postavki kako bi imali pristup odgovarajućim resursima LMS-a.
Potrebna tehnologija mora biti dostupna |
|
Svi sudionici trebaju biti upoznati s minimalnim zahtjevima za osnovnu računalnu konfiguraciju koja im omogućuje korektno korištenje LMS-a (veza s Internetom; tehničke karakteristike njihovog računala: procesor, radna memorija, diskovni prostor, monitor itd.) i potrebnu audiovizualnu opremu (zvučnici, zvučna kartica, kamera i mikrofon za videokonferencije i sl.). Kod potrebne programske opreme radi se o instaliranom operacijskom sustavu (Windows, Linux i sl.), pregledniku (proizvod, verzija, razni umetci - plugins), programu za rad s elektroničkom poštom, programu za rad s mrežnim novostima i ostaloj specifičnoj programskoj opremi.Namještanje postavki posebno je važno jer krivo upisane vrijednosti mogu onemogućiti korištenje pojedinog dijela opreme ili, pak, LMS sustav u cjelini. Osnovni dio postavki odnosi se na veličinu ekrana (npr. 800*600 ili 1024*768), dubinu boja, veličinu fontova i sl. Sljedeći dio postavki odnosi se na preglednik kojima se dopušta izvršavanje Java programa (applet), izvršavanje ActiveX kontrola, upisivanje lokalnih podataka - kolačića (cookies), pristup izvan lokalne mreže (sigurnosna stijena - firewall, proxy) i sl.
Pažljivo pripremljene upute za instalaciju dodatne programske podrške potrebne za obrazovanje na daljinu olakšat će taj postupak tehničke pripreme za korisnike s manje vještina u radu s informatičkom tehnologijom. Važno je da upute za instalaciju sadržavaju izgled korisničkog ekrana s naglašavanjem upisnih podataka/parametara, i to za svaki provedeni korak.
Za uspješno korištenje predviđenih pedagoških elemenata i metoda rada s polaznicima u obrazovanju na daljinu važno je da je korisnicima u prvom planu obrazovni sadržaj, a ne poteškoće koje imaju s tehnologijom. Odgovarajuća tehnička opremljenost i informatička pismenost bitni su preduvjeti korisnika za uspješno sudjelovanje u obrazovanju na daljinu. Osim osiguravanja potrebnih oblika tehničke podrške za korisnike, preporučuje se procjena njihove tehničke opremljenosti i poznavanja informacijskih tehnologija prije početka on-line obrazovanja te osiguranje dodatnog tehničkog osposobljavanja ili uputa polaznicima koji bi mogli imati poteškoće u svladavanju i korištenju obrazovnih tehnologija.
Tips & tricks: Što se više koriste najnovije tehnologije u obrazovanju na daljinu, to je manja vjerojatnost da će računala i operacijski sustavi kojima raspolažu korisnici omogućavati njihovu uporabu. Kod uvođenja novih tehnologija treba biti "umjereno konzervativan" ili "umjereno inovativan" te se orijentirati na ono što je dostupno svima ili većini, posebno ako nove tehnologije zahtijevaju velika prilagođavanja ili investicije polaznika on-line obrazovanja. Osim toga, kod obrazovanja nije u prvom planu tehnologija, već obrazovni proces i pedagoški ciljevi vezani uz određeno tematsko područje, pa tehnologija ne bi trebala skretati pozornost s tih bitnijih stvari na poteškoće u njenoj primjeni ili nefunkcionalne efekte koje je tehnologijom moguće postići. Na kraju, uporaba tehnologije treba biti ekonomična, tj. predavač/instruktor i dizajner on-line sadržaja uvijek trebaju nastojati objektivno procijeniti koliko je skupa tehnologija koju žele primijeniti (i nametnuti polaznicima) učinkovitiji način stjecanja obrazovanja od dobro organizirane i ilustrirane knjige sličnog obrazovnog sadržaja.