| Utjecaj komunikacije na motivaciju polaznika | 
				   
					|   | 
				   
					| 
 |  Loša komunikacija demotivira polaznike |  |  | 
 Ukoliko se nastavni predmet ili tečaj zasniva ponajviše na on-line obrazovanju, moguće je da će mnogi činitelji koji utječu na motivaciju polaznika biti zanemareni ili izostavljeni. Posebno je važno imati u vidu različite vrste potreba polaznika e-obrazovanja i načine motiviranja putem adekvatne komunikacije s polaznicima. Mogući negativni motivacijski činitelji on-line obrazovanja očituju se na sljedeće načine (premda nejednako kod različitih polaznika):- polaznik sam ne uspijeva svladati tehnologiju on-line sustava;
 - polaznik ne dobiva povratnu informaciju o tome radi li nešto ispravno, kao ni mogućnost usporedbe (npr. kako bi drugi pristupili istom zadatku);
 - polazniku je nezanimljivo samom (izvan skupine) svladavati obrazovne sadržaje;
 - polaznik se osjeća usamljeno bez interakcije s drugim polaznicima;
 - nitko (osim računala) ne zamjećuje napredak i rezultate polaznika;
 - nema mogućnosti da se polaznik usporedi s nekim drugim polaznikom;
 - nema mogućnosti za natjecanje i dokazivanje;
 - polaznik teže potvrđuje osjećaj osobne vrijednosti i nedostaje mu društvena okolina u kojoj bi stjecao osjećaj (samo)poštovanja;
 - zbog nepostojanja osobnog kontakta, polaznik nema dovoljno povjerenja u autore sadržaja i/ili voditelje on-line obrazovanja za određeni nastavni predmet ili tečaj.
 Utjecaj mnogih navedenih motivacijskih činitelja moguće je smanjiti ili ukloniti planiranjem i organiziranjem prikladnih oblika komunikacije u sustavima za on-line obrazovanje. U svakom slučaju, treba što više iskoristiti različite mogućnosti za komunikaciju između predavača/instruktora i polaznika uporabom odgovarajućih komunikacijskih tehnologija. Evo pregleda nekih od pozitivnih načina utjecanja na motivaciju polaznika različitim oblicima komunikacije:- razjašnjavanje očekivanja polaznika i objašnjavanje načina rada sa sustavom i obrazovnim sadržajima;
 - precizno definiranje zahtjeva koji će biti postavljeni pred polaznike;
 - stvaranje pozitivnih očekivanja i stavova o on-line sustavu za obrazovanje na daljinu i obrazovnim sadržajima/tehnikama;
 - promotivne aktivnosti i naglašavanje prednosti/koristi od pohađanja on-line obrazovnog predmeta/tečaja;
 - poticanje i održavanje interesa;
 - pohvaljivanje i nagrađivanje polaznika;
 - isticanje posebnih rezultata pred drugim polaznicima;
 - natjecanja između polaznika i/ili skupina;
 - povratne informacije o napredovanju i rezultatima u odnosu na druge;
 - oblikovanje zajednica za učenje (skupina polaznika s istim zadatkom);
 - povećanje razine međuosobne interakcije u on-line obrazovanju na daljinu;
 - poticanje polaznika na međusobno traženje i davanje pomoći/podrške;
 - identificiranje i dodatno poticanje slabije motiviranih polaznika.
 Tips & tricks: Napravite analizu pozitivnih i negativnih komunikacijskih činitelja koji mogu utjecati na motivaciju polaznika on-line obrazovanja za predmet/tečaj koji vodite, a zatim pokušajte smanjiti/ukloniti utjecaj negativnih činitelja, kao i povećati broj i utjecaj pozitivnih komunikacijskih činitelja motivacije polaznika. | 
				   
					|  | 
			  			  
			  
			  
              
                |  |