Utjecaj komunikacije na motivaciju polaznika |
|
Loša komunikacija demotivira polaznike | |
Ukoliko se nastavni predmet ili tečaj zasniva ponajviše na on-line obrazovanju, moguće je da će mnogi činitelji koji utječu na motivaciju polaznika biti zanemareni ili izostavljeni. Posebno je važno imati u vidu različite vrste potreba polaznika e-obrazovanja i načine motiviranja putem adekvatne komunikacije s polaznicima. Mogući negativni motivacijski činitelji on-line obrazovanja očituju se na sljedeće načine (premda nejednako kod različitih polaznika): - polaznik sam ne uspijeva svladati tehnologiju on-line sustava; - polaznik ne dobiva povratnu informaciju o tome radi li nešto ispravno, kao ni mogućnost usporedbe (npr. kako bi drugi pristupili istom zadatku); - polazniku je nezanimljivo samom (izvan skupine) svladavati obrazovne sadržaje; - polaznik se osjeća usamljeno bez interakcije s drugim polaznicima; - nitko (osim računala) ne zamjećuje napredak i rezultate polaznika; - nema mogućnosti da se polaznik usporedi s nekim drugim polaznikom; - nema mogućnosti za natjecanje i dokazivanje; - polaznik teže potvrđuje osjećaj osobne vrijednosti i nedostaje mu društvena okolina u kojoj bi stjecao osjećaj (samo)poštovanja; - zbog nepostojanja osobnog kontakta, polaznik nema dovoljno povjerenja u autore sadržaja i/ili voditelje on-line obrazovanja za određeni nastavni predmet ili tečaj. Utjecaj mnogih navedenih motivacijskih činitelja moguće je smanjiti ili ukloniti planiranjem i organiziranjem prikladnih oblika komunikacije u sustavima za on-line obrazovanje. U svakom slučaju, treba što više iskoristiti različite mogućnosti za komunikaciju između predavača/instruktora i polaznika uporabom odgovarajućih komunikacijskih tehnologija. Evo pregleda nekih od pozitivnih načina utjecanja na motivaciju polaznika različitim oblicima komunikacije: - razjašnjavanje očekivanja polaznika i objašnjavanje načina rada sa sustavom i obrazovnim sadržajima; - precizno definiranje zahtjeva koji će biti postavljeni pred polaznike; - stvaranje pozitivnih očekivanja i stavova o on-line sustavu za obrazovanje na daljinu i obrazovnim sadržajima/tehnikama; - promotivne aktivnosti i naglašavanje prednosti/koristi od pohađanja on-line obrazovnog predmeta/tečaja; - poticanje i održavanje interesa; - pohvaljivanje i nagrađivanje polaznika; - isticanje posebnih rezultata pred drugim polaznicima; - natjecanja između polaznika i/ili skupina; - povratne informacije o napredovanju i rezultatima u odnosu na druge; - oblikovanje zajednica za učenje (skupina polaznika s istim zadatkom); - povećanje razine međuosobne interakcije u on-line obrazovanju na daljinu; - poticanje polaznika na međusobno traženje i davanje pomoći/podrške; - identificiranje i dodatno poticanje slabije motiviranih polaznika. Tips & tricks: Napravite analizu pozitivnih i negativnih komunikacijskih činitelja koji mogu utjecati na motivaciju polaznika on-line obrazovanja za predmet/tečaj koji vodite, a zatim pokušajte smanjiti/ukloniti utjecaj negativnih činitelja, kao i povećati broj i utjecaj pozitivnih komunikacijskih činitelja motivacije polaznika.
|
|
|