logotip carneta logotip referalnih centara
  Metodika i komunikacija e-obrazovanja english
logotip referalnog centra
 
 

Referalni centri / Metodika i komunikacija e-obrazovanja / Zašto komunikacija? / Utjecaj komunikacije na motivaciju polaznika

Utjecaj komunikacije na motivaciju polaznika

 

Loša komunikacija demotivira polaznike

Ukoliko se nastavni predmet ili tečaj zasniva ponajviše na on-line obrazovanju, moguće je da će mnogi činitelji koji utječu na motivaciju polaznika biti zanemareni ili izostavljeni. Posebno je važno imati u vidu različite vrste potreba polaznika e-obrazovanja i načine motiviranja putem adekvatne komunikacije s polaznicima.

Mogući negativni motivacijski činitelji on-line obrazovanja očituju se na sljedeće načine (premda nejednako kod različitih polaznika):
- polaznik sam ne uspijeva svladati tehnologiju on-line sustava;
- polaznik ne dobiva povratnu informaciju o tome radi li nešto ispravno, kao ni mogućnost usporedbe (npr. kako bi drugi pristupili istom zadatku);
-
polazniku je nezanimljivo samom (izvan skupine) svladavati obrazovne sadržaje;
- polaznik se osjeća usamljeno bez interakcije s drugim polaznicima;
- nitko (osim računala) ne zamjećuje napredak i rezultate polaznika;
- nema mogućnosti da se polaznik usporedi s nekim drugim polaznikom;
- nema mogućnosti za natjecanje i dokazivanje;
- polaznik teže potvrđuje osjećaj osobne vrijednosti i nedostaje mu društvena okolina u kojoj bi stjecao osjećaj (samo)poštovanja;
- zbog nepostojanja osobnog kontakta, polaznik nema dovoljno povjerenja u autore sadržaja i/ili voditelje on-line obrazovanja za određeni nastavni predmet ili tečaj.

Utjecaj mnogih navedenih motivacijskih činitelja moguće je smanjiti ili ukloniti planiranjem i organiziranjem prikladnih oblika komunikacije u sustavima za on-line obrazovanje. U svakom slučaju, treba što više iskoristiti različite mogućnosti za komunikaciju između predavača/instruktora i polaznika uporabom odgovarajućih komunikacijskih tehnologija.

Evo pregleda nekih od pozitivnih načina utjecanja na motivaciju polaznika različitim oblicima komunikacije:
- razjašnjavanje očekivanja polaznika i objašnjavanje načina rada sa sustavom i obrazovnim sadržajima;
- precizno definiranje zahtjeva koji će biti postavljeni pred polaznike;
- stvaranje pozitivnih očekivanja i stavova o on-line sustavu za obrazovanje na daljinu i obrazovnim sadržajima/tehnikama;
- promotivne aktivnosti i naglašavanje prednosti/koristi od pohađanja on-line obrazovnog predmeta/tečaja;
- poticanje i održavanje interesa;
- pohvaljivanje i nagrađivanje polaznika;
- isticanje posebnih rezultata pred drugim polaznicima;
- natjecanja između polaznika i/ili skupina;
- povratne informacije o napredovanju i rezultatima u odnosu na druge;
- oblikovanje zajednica za učenje (skupina polaznika s istim zadatkom);
- povećanje razine međuosobne interakcije u on-line obrazovanju na daljinu;
- poticanje polaznika na međusobno traženje i davanje pomoći/podrške;
- identificiranje i dodatno poticanje slabije motiviranih polaznika.

Tips & tricks: Napravite analizu pozitivnih i negativnih komunikacijskih činitelja koji mogu utjecati na motivaciju polaznika on-line obrazovanja za predmet/tečaj koji vodite, a zatim pokušajte smanjiti/ukloniti utjecaj negativnih činitelja, kao i povećati broj i utjecaj pozitivnih komunikacijskih činitelja motivacije polaznika.

 
 

Copyright © CARNet
design: logotip kimajaka